Etisk Sökmotoroptimering

Den senaste tiden har det twittrats och bloggats mycket om ett fenomen som kallas “Etisk Sökmotoroptimering”. Ett av företagen i spetsen och i centrum för denna diskussion är NOGA Sökmotoroptimering. Företaget har på sin webbplats beskrivit sitt arbetssätt som etiskt, vilket har väckt flera olika åsikter, framförallt bland folk som arbetar inom branschen SEO.

Sökmotoroptimering handlar om att genom olika metoder få en webbplats att ranka högt på sökmotorer som ex. Google.se, när man söker på det som webbplatsen har att erbjuda. Metoderna som används är egentligen två olika delar. Det första som ibland kallas onpage-seo är justeringar av innehållet på själva webbplatsen, både budskapet och det tekniska. Den andra delen, då kallad offpage-seo, är allt som sker utanför webbplatsen. Exempel på metoder offpage är att skaffa inlänkar, se till att det skrivs artiklar, att sociala medier “pratar” om webbplatsen osv.

Moraliskt att följa Google?

Etik kopplas lätt ihop med moral och vem kan egentligen säga man arbetar på ett mer moraliskt sätt när det gäller att synas på internet? Google har satt upp sina riktlinjer för hur de vill se att sökmotoroptimeringen går till. Här handlar det om att inte manipulera sökresultatet genom att “konstruera”, köpa eller byta länkar på ett systematiskt sätt. Etik skulle kunna kopplas ihop med att följa dessa riktlinjer, men är det verkligen moraliskt att följa Googles riktlinjer? Google är ett privatägt bolag som tjänar många miljarder på att företag betalar för att annonsera i deras sökmotor. Vad är det moraliska i detta? Och varför skulle det vara moraliskt att följa deras riktlinjer? Att trampa Google på tårna är knappast olagligt.

Definitionen av Etisk Sökmotoroptimering

På NOGAs hemsida kan man läsa deras definition av Etisk Sökmotoroptimering och här ser man att det handlar om att ta vara på Googles tips, jobba med ett långsiktigt perpektiv och att genom Googles uppdateringar förvänta sig bättre placeringar. Skillnaden mellan etisk sökmotoroptimering och “vanlig” SEO skulle alltså enligt NOGA kunna vara att kunden kan känna sig tryggare i arbetssättet och att risken för att svartlistas från Googles sökreslutet är låg.

För många som arbetar med SEO handlar det om att sälja en tjänst och för en säljare finns det en fördel i att kunna slänga sig med uttryck som “ett etiskt arbetssätt” osv. Diskussionen om Etisk SEO kommer troligtvis fortsätta så länge som någon använder uttrycket och det ska bli spännande att se hur företag som NOGA kommer hantera frågorna framöver!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *