Google förändrar utseendet i sökresultatet

Google gör väldigt många tester på sina sökträfflistor och utseendet på dessa. Under senaste veckan kunde vi i Sverige få uppleva en bredare sökträfflista än tidigare. Detta är ett led i att skärmupplösningar under åren blir högre samtidigt som att fler annonser syns före det organiska resultatet på Google. Troligtvis rullas inte denna förändring ut samtidigt för alla webbläsare, enheter och geografiska platser. Läs mer om denna uppdatering av Google på noga.se.

Att söka sig till information är något som idag är helt självklart. Vill jag ha info om till exempel en person, en produkt eller en tjänst så är en snabb sökning på Google lika självklar som att andas. Detta gör varje person till en expert, såvida informationen man hittar på nätet också stämmer. Och vem garanterar det? Många litar blint på Googles bedömning av sajter och tar varje svar som självklart. Detta betyder i sin tur att du som driver en webbplats drar enorma fördelar av att synas högt upp i träfflistan, eftersom du då blir en auktoritet i ämnet. Detta borde lära oss två saker.

  • Ifrågasätt källan bakom informationen du hittat. Är det en trovärdig domän? Vilka är personerna bakom webbplatsen?
  • Hittar du information som du vet att du själv hade skrivit bättre. Blogga om det, starta en webbplats eller uppdatera Wikipedia på ämnet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *