SEO handlar om helheten

Marknadsföring handlar om att sticka ut, bygga varumärke och att tjäna pengar. Verktyg och medier som används i marknadsföringssyfte ändras hela tiden. Sökmotoroptimering har nu funnits i några år och är för många ett välkänt uttryck, speciellt om du har en fot inom media/kommunikation eller IT.

När SEO började användas som begrepp handlade det enbart om att välja en viktig sökfras och sedan satsa på så en så hög placering som möjligt för just den sökningen. Och i början fanns det bara EN placering. Google utvecklas och så gör också sökmotoroptimering. Nu är fokus på att kunden ska tjäna så mycket som möjligt på sin investering. SEO är processen för att skapa en positiv bild av varumärket vid sökningar och att driva in relevant trafik. Enskilda placeringar i sökmotorer är fortfarande viktiga, men fokus ligger på hur besökaren beter sig från att ha sett länken i sökträfflistan tills att köpet, beställningen eller kontakten är tagen på webbplatsen. Vissa kallar detta nya arbessätt för Etisk Sökmotoroptimering andra för “Sökmotoroptimering på ett bättre sätt“. Huvudsaken är att SEO hela tiden utvecklas och det handlar om helheten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *